تبلیغ مستقیم در کسب و کارهای نوپا، محتوایی است که به مخاطب انگیزه اقدام کردن میدهد. شما باید محتوایی طراحی و اماده کنید که میتواند دارای متن، عکس، فیلم و… باشد. هدف این است که مخاطبان شما واکنش نشان دهد و «اقدام» کنند.
منظور از اقدام این است که مخاطب میتواند با شما تماس و ارتباط بگیرد و سوالات بیشتری را از شما بپرسد، اقدام میتواند سفارش یا خرید آن محصول یا خدمت باشد یا میتواند این باشد که شخص به وبسایت شما بیاید و اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهد.
بنابراین این شما هستید که تصمیم میگیرید، مخاطب دقیقا چه نوع اقدام و واکنشی را انجام دهد و متناسب با آن اقدام محتوایی درست را طراحی میکنید تا به هدف خود برسید.
اغلب تبلیغاتی که در مجلات و روزنامهها و… میبینید بههیچ وجه تبلیغ مستقیم نیست؛ یعنی مخاطب را به هیچ اقدامی دعوت و هدایت نمیکند و این یکی از بزرگ ترین اشتباهات صاحبان کسبوکار و مدیران است که در آن تبلیغ از مخاطبانشان هیچچیزی نمیخواهند. اگر چیزی از مخاطب خود نخواهید پس تبلیغ مستقیم انجام نمیدهید و نمیتوانید توقع بازگشت سرمایه مثبت را به کسب و کارتان داشته باشید.
چرا باید تبلیغ مستقیم انجام دهیم؟
سه دلیل مهم وجود دارد که بهعنوان یک کسبوکار کوچک و یا تازه تاسیس بهتر است در استارتاپ خود به سراغ تبلیغات مستقیم بروید.
-
انتظار اقدام سریع
بهعنوان یک کارآفرین یا صاحب کسبوکار کوچک و یا تازه تاسیس احتمالا آن قدر بودجه ندارید که الان سرمایهگذاری کنید و 10 سال بعد این سرمایهگذاری نتیجه بدهد.
اغلب افراد توقع دارند اگر امروز تبلیغی انجام میدهند تا یک ماه پول تبلیغ برگردد تا بتوانند با همان بازگشت پول، تبلیغات دیگری را انجام دهند. تبلیغات مستقیم تبلیغاتی است که خیلی سریع سرمایه را برای شما برمیگرداند و میتوانید از این فرصت بهخوبی برای هدف های بعدی تان استفاده کنید.
-
قابلیت سنجش
اگر میخواهید کسبوکارتان یک روند صعودی با شیب بسیار تند به خود بگیرد و هر روز رشد کند، شما باید وسواس و نظارت بسیار زیادی روی اعداد کسبوکارتان داشته باشید. تمام مدیران موفق هر روز و هر زمان معیارها یا عددهایی را بررسی و آنالیز میکنند، سعی میکنند آن اعداد را به درستی تغییر دهند؛ مثلا اگر یک کسبوکار کوچک و یا تازه تاسیس دارید حتما مهم است که بدانید در روز چند تماس تلفنی ورودی دارید؛ یعنی در روز چند نفر با شما تماس و ارتباط میگیرند و درخواست محصول شما را میکنند صرفنظر از اینکه آن تماس منجر به فروش محصولات شما شود یا خیر؟
شاید یک معیار یا عدد مهم دیگر تعداد فروشها و سفارش های ثبت شده ی روزانه ی شما است. اگر این دو عدد را به دست بیاورید، میتوانید این موضوع را بفهمید که چند درصد از افرادی که با شما تماس و ارتباط میگیرند تبدیل به خریدار و مشتری میشوند و وقتی این اعداد جلوی چشمتان باشد هدف بعدی میتواند این باشد که چطور این درصد را افزایش بدهید.
در نتیجه تا اینجا دریافتید که که اعداد و ارقام در کسبوکار بسیار مهم است. خبر خوب این است که در تبلیغات مستقیم شما همیشه میتوانید دقیقا بسنجید که بازدهی تبلیغات شما چقدر و چطور بوده است؟
مسلما در تبلیغات برندسازی این کار میسر نیست. فرض کنید شما یک بیلبوردی را در یک جای شهر نصب کردهاید و افراد زیادی در روز آن را میبینند، دقیقا نمیتوانید بررسی کنید و متوجه شوید که چند نفر از افرادی که از شما خرید میکنند نتیجه این تبلیغ یا همان بیلبورد هستند. بهعبارتدیگر نمیتوانید تشخیص دهید اثربخشی این بیلبورد بر افزایش فروش شما دقیقا به چه میزان است، ولی در تبلیغات مستقیم همیشه این امکان برای شما وجود دارد.
-
بازگشت سرمایه بالا
باید به تبلیغات مستقیم به دید یک سرمایهگذاری زود بازده نگاه کنید. شما اغلب میتوانید پولی را صرف تبلیغ کنید ولی در کمتر از یک ماه کل پولتان برگردد و در کنار آن یک سود قابلتوجهی نصیب شما و کسبوکارتان شود.
نتیجه گیری:
اگر شما یک کسب و کار کوچک و یا تازه تاسیس دارید، یکی از بهترین روش ها برای تبلیغ و معرفی محصولات یا کسب و کار خود استفاده از روش تبلیغات مستقیم است که این روش همان طور که در مقاله بیان شد دارای 3 ویژگی مهم است که کمک میکند در زمان کمتر، آنالیز های دقیق تر و هزینه های کمتر همراه با نرخ بازگشت بیشتر، محصول و خدمت شما درآمدزایی داشته باشد.